Α.Ρ.Εν.Α. – Αυτόνομη Ριζοσπαστική ΕΝότητα ΑΣΟΕΕ

Πλαίσιο 21/3/13

Μάρτιος 22, 2013 Πλαίσια

Πλαίσιο της Α.Ρ.ΕΝ.Α. [Αυτόνομη Ριζοσπαστική ΕΝότητα ΑΣΟΕΕ]
προς την Γενική Συνέλευση του Φ.Σ. ΑΣΟΕΕ «Σωτήρης Πέτρουλας» 21/3/2013

Οι μήνες περνάνε και η επίθεση κυβέρνησης και Τρόικα συνεχίζεται. Όλες οι κοινωνικές ομάδες βαφτίζονται συντεχνίες απομονώνονται και δέχονται επίθεση. Οι εργαζόμενοι στα ΜΜΜ που απεργούν ζητώντας συλλογική σύμβαση κατηγορούνται ως συντεχνία και επιτάσσονται, οι κάτοικοι των Σκουριών που δεν θέλουν να καταστραφεί ο τόπος τους βαφτίζονται τρομοκράτες, τους φορτώνεται η ύφεση και τους επιβάλλεται κατοχή και καθεστώς τρομοκρατίας με συνεχείς συλλήψεις, οι αγρότες, οι μετανάστες και πάει λέγοντας. Και τώρα ήρθε ξανά η σειρά μας, των φοιτητών. Των αντιπαραγωγικών και εσχάτως χαζών, σύμφωνα και με τον Θ.Τζήμερο, που δεν ξέρουμε τις συνέπειες του μονοξειδίου του άνθρακα και πεθαίνουμε από αυτοσχέδιες σόμπες. Προφανώς γι’ αυτούς το περιστατικό αυτό, ένα από τα πολλά, είναι άσχετο με τη συνολικότερη φτωχοποίηση της κοινωνίας και την πολιτική κυβέρνησης και Τρόικα που φορολογεί αγρίως τα βασικά αγαθά όπως το πετρέλαιο θέρμανσης.
Εμείς όλοι συντεχνίες λοιπόν και αυτοί; Όχι! Οι εργοστασιάρχες, οι καναλάρχες, οι τραπεζίτες, οι κυβερνήσεις, το ΔΝΤ, η ΕΕ δεν είναι συντεχνίες. Νοιάζονται μόνο για το καλό του τόπου και ευτυχώς που βρήκαν και τον «σωστό» – αντικειμενικά – δρόμο που πρέπει να ακολουθήσουμε για να βγούμε από την κρίση. Σωτήρες αυτοαποκαλούνται. Πράγματι, είναι σωτήρες των συμφερόντων τους, αλλά εμάς μας στέλνουν στην εξαθλίωση και στην ανεργία ρεκόρ. Και επιβάλλουν τον αυταρχισμό. Μόνο έτσι μπορούν να σταθούν εξάλλου. Δημιουργούν το προφίλ μιας κυβέρνησης Σαμαρά μηδενικής ανοχής σε οποιαδήποτε αντίσταση.  Θα αποδεχτούμε να ζούμε σ΄ ένα τόπο που κυβερνάται από αδίστακτους ακροδεξιούς;

Σχέδιο «Αθηνά»

Και στο στόχαστρο τους τώρα η τριτοβάθμια εκπαίδευση. Το σχέδιο «Αθήνα» αυτό που προβλέπει είναι η συγχώνευση κάποιων τμημάτων και η μεταφορά ή η κατάργηση κάποιων άλλων. Το σχέδιο «Αθηνά» έρχεται σύμφωνα με τους εμπνευστές του να απαντήσει στον κατακερματισμό του εκπαιδευτικού χάρτη στην Ελλάδα. Αυτός ο κατακερματισμός είναι υπαρκτός και έχει καταγγελθεί πολλές φορές από τα προοδευτικά κομμάτια φοιτητών και καθηγητών. Για χρόνια οι κυβερνώντες στα πλαίσια πελατειακών σχέσεων αλλά και κάποιοι μεγαλοκαθηγητάδες που θέλανε να έχουν το δικό τους τσιφλίκι δημιουργούσαν τμήματα δεξιά και αριστερά χωρίς συγκροτημένα επιστημονικά αντικείμενα, διασκορπισμένα και χωρίς υποδομές. Το σχέδιο «Αθηνά» όμως σε καμιά περίπτωση δεν απαντά σ’ αυτό. Αντί να προωθείται μια παιδεία δημόσια και δωρεάν με συγκροτημένους εκπαιδευτικούς πώλους με μεγάλες ακαδημαϊκές κοινότητες, τμήματα με ολοκληρωμένα γνωστικά αντικείμενα συνδεδεμένα με τις κοινωνικές ανάγκες ερχόμαστε αντιμέτωποι με μια ακόμα πρόχειρη και νεοφιλελεύθερης αντίληψης περικοπών αναδιάρθρωση. Τμήματα ΤΕΙ από την Θεσσαλονίκη και τη Πάτρα μεταφέρονται σε άλλες μικρότερες πόλεις με κριτήρια πελατειακά. Το ΤΕΙ Χαλκίδας, πλήρως εξοπλισμένο, μεταφέρεται στην Λαμία. Ο χάρτης της τριτοβάθμια εκπαίδευσης αρχίζει να μοιάσει περισσότερο με τον εκλογικό χάρτη της Ν.Δ. και όλα αυτά χωρίς να σκέφτονται τα προβλήματα που προκαλούν σε διδάσκοντες και φοιτητές που ίσως πολλοί από αυτούς αναγκαστούν να σταματήσουν τις σπουδές τους. Επίσης συγχωνεύονται  άσχετα τμήματα μεταξύ τους δημιουργώντας χάος στην εκπαιδευτική διαδικασία. Το σχέδιο Αθηνά μάλιστα θα περάσει ως προεδρικό διάταγμα και δεν θα ψηφιστεί στη βουλή!

«Αδαμάντιος Κοραής»

Μεταξύ άλλων το σχέδιο «Αθηνά»  προβλέπει την ένωση της ΑΣΟΕΕ με την Πάντειο το Πα.Πει το Γεωπονικό και το Χαροκόπειο αρχικά σε διοικητικό επίπεδο στο πλαίσιο του «Αδαμάντιος Κοραής». Ασφαλώς όμως υπάρχει και συνέχεια καθώς έπονται οι περικοπές, οι καταργήσεις τμημάτων, η μείωση των εισακτέων και των διδασκόντων και η περαιτέρω αποδημοκρατικοποίηση της διοίκησης του πανεπιστημίου.
Τα  βήματα τους είναι μικρά και προσεκτικά αλλά η κατεύθυνση συγκεκριμένη. Το συζητάνε στα think tank τους, το μισολένε με προτάσεις όπως του Στυλιανίδη για μεικτά (δημόσια και ιδιωτικά) πανεπιστήμια. Θέλουν να μετατρέψουν το δημόσιο πανεπιστήμιο σε κέντρο κατάρτισης και αυτή είναι η ουσία του «Αδαμάντιος Κοραής». Το θεματικό Γεωπονικό με επιστημονικό αντικείμενο συνδεδεμένο με την πραγματική παραγωγή θα υποβαθμιστεί μέχρι ουσιαστικής μετατροπής τους σε παράρτημα αγροτικής οικονομίας. Το Πάντειο των κοινωνικών επιστήμων έχει ήδη προδιαγεγραμμένο μέλλον οικονομικής ασφυξίας ως τον θάνατο. Όσο για την ΑΣΟΕΕ βλέπουμε τι οικονομικά διδασκόμαστε κατά κύριο λόγο: αποσπασματική νεοφιλελεύθερη εργαλειακή οικονομετρία. Την ίδια τύχη με την οικονομική επιστήμη στη σχολή θα έχει και η πληροφορική και η στατιστική αν συνεχίσουμε έτσι. Δεν θέλουνε να έχουμε ολοκληρωμένη γνώση της παραγωγής ως εργαζόμενοι, δεν θέλουν επιστήμονες ούτε ανθρωπιστικές σπουδές. Το μόνο που θέλουν είναι εθελόδουλους χαμηλόμισθος με υπερεξειδικευμένες αποσπασματικές γνώσεις. Θέλουν πράγματι να συνδέσουν την αγορά εργασίας με την εκπαίδευση με τους δικούς τους όμως  όρους. Να εναρμονίσουν τα πτυχία με την φρικώδη ζούγκλα των μνημονιακών εργασιακών σχέσεων. Να στρέψουν την πανεπιστημιακή γνώση εκεί που έχουν στρέψει και την παραγωγή στην χώρα: στον αέρα κοπανιστό. Εκεί που υπάρχει δηλαδή το μέγιστο κέρδος γι΄αυτούς και το ελάχιστο κοινωνικό όφελος για όλους μας. Είναι όμως ολοφάνερο ότι δεν έχει νόημα να μιλάμε για άλλη παιδεία αν δεν μιλάμε για μια άλλη κοινωνία με άλλες σχέσεις εργασίες με προτεραιότητα στις ανάγκες των πολλών και όχι τα κέρδη των λίγων
Το σχέδιο Αθηνά αποτελεί λοιπόν ένα ακόμα βήμα διάλυσης  της δημόσιας και δωρεάν τριτοβάθμιας εκπαίδευσης σε συνέχεια με το κούρεμα των αποθεματικών των Πανεπιστημίων που έγινε πέρυσι στα πλαίσια του PSI, στο ξεπούλημα της ακίνητης περιουσίας των ιδρυμάτων, στην υποχρηματοδότηση των ιδρυμάτων από το κράτος, στο Νόμο πλαίσιο που ανοίγει νέους δρόμους στην ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης. Αποτελεί την έκφανση της πολιτικής των μνημονίων στο χώρο της παιδείας, και εντάσσεται στα πλαίσια μιας συνολικής πολιτικής ,από μεριάς κυβέρνησης και Τρόικα, κατάργησης του κοινωνικού κράτους και ιδιωτικοποίησης των κοινωνικών αγαθών που έχουν απομείνει.
 
Γιατί κατάληψη;

Σίγουρα θα έχεις αναρωτηθεί γιατί μετά από κάθε συνέλευση, η κεντρική δράση που προτείνεται είναι η κατάληψη του της σχολής. Γιατί όμως επιμένουμε να υπερασπιζόμαστε αυτό το μέσο πάλης και να προσπαθούμε να γίνουν όλοι οι φοιτητές/τριες οργανικό κομμάτι αυτού; Πρώτα απ’ όλα εμείς οι φοιτητές ως ζωτικά κομμάτια της εκπαιδευτικής κοινότητας σταματάμε την παραγωγική διαδικασία του πανεπιστημίου, από τη στιγμή που κρίνουμε ότι με την προωθούμενη αναδιάρθρωση , η λειτουργιά του θα ’ναι ενάντια στα συμφέροντα μας. Έτσι δίνουμε και ένα μήνυμα στην υπόλοιπη ακαδημαϊκή κοινότητα, σε όλη την κοινωνία ενώ ασκούμε πίεση και στη κυβέρνηση. Επίσης η κατάληψη της σχολής σημαίνει ότι οι καταληψίες έχουν τη δυνατότητα να οικειοποιηθούν το δημόσιο χώρο και μέσω αυτού να οργανώσουν δράσεις εντός και εκτός αυτής εκφράζοντας κι ένα πολιτικό λόγο που στρέφεται ενάντια στο κυρίαρχο. Σπάει η φοιτητική καθημερινότητα και δίνεται η δυνατότητα για δράσεις γύρω από το θέμα που μας αφορά. Τέλος αποτελούν αντιπαραδείγματα συλλογικής ζωής κι οργάνωσης αφού οι καταληψίες ισότιμα, αντιιεραρχικά διαχειρίζονται από κοινού το χώρο, φροντίζουν για τον καθαρισμό αυτού, καλλιεργώντας έτσι ισχυρούς δεσμούς-απαραίτητοι για να μη νιώθουμε μόνοι, απαραίτητοι για τον αγώνα μας. Η μαζικότητα μιας κατάληψης κρίνει και το πόσο ζωντανή θα είναι και πλούσια από δράσεις. Δεν πρόκειται για φετιχισμό, αποτελεί απλά ένα από τα βασικά μέσα πάλης μας.

προτάσεις δράσεις:
•    κατάληψη της σχολής από Πέμπτη 21/3 εώς Τετάρτη 27/3
•    ζωντανή κατάληψη με προβολή, συζήτηση, κινητοποιήσεις, μοιράσματα
•    ομάδα εργασίας για διεξαγωγή φεστιβάλ μαζί με άλλες σχολές
•   κοινή συνέλευση φοιτητών/εργαζομένων Τρίτη 26/3
•   νέα Γενική Συνέλευση Τετάρτη 27/3

Μοιράσου το