ΚΑΤΩ ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
Πριν από 2 χρόνια, όταν το φοιτητικό και πανεπιστημιακό κίνημα ξεκινούσε τη μάχη για την υπεράσπιση του δημόσιου χαρακτήρα του Πανεπιστημίου και για την συνολική απόρριψη της εκπαιδευτικής αναδιάρθρωσης, είχε ως προμετωπίδα του αγώνα τη μη αναθεώρηση του άρθρου 16 και την κατάργηση του νέου νόμου πλαισίου. Σήμερα, σχεδόν ενάμιση χρόνο από την ψήφιση του νόμου από την κυβέρνηση, ενάμιση χρόνο μετά την ακύρωση της αναθεώρησης του άρθρου 16 και της συνταγματικής αναθεώρησης συνολικά- αποτέλεσμα των αγώνων του φοιτητικού κινήματος- ο νομός πλαίσιο αρχίζει να εφαρμόζεται ολοένα και σε πιο μεγάλη έκταση (με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη λίστα συγγραμμάτων) , ενώ η αναθεώρηση του άρθρου 16 έρχεται να γίνει με πλάγιο τρόπο , μέσω της αναγνώρισης των Κ.Ε.Σ.
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΤΩΝ Κ.Ε.Σ.
Στις 23 Οκτωβρίου το δικαστήριο ευρωπαϊκών κοινοτήτων βγάζει καταδικαστική απόφαση για την Ελλάδα, για τη μη εφαρμογή της κοινοτικής οδηγίας. Ο κ. Στυλιανίδης δήλωσε ότι η απόφαση του δικαστηρίου ήταν αναμενόμενη, και ότι πρόκειται να συντάξει μέσα στις αρχές του 2009 ένα προεδρικό διάταγμα για την αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων στα ΚΕΣ.
Τι θα σημάνει όμως η αναγνώριση των ΚΕΣ;
• Λόγω του ανταγωνισμού ΑΕΙ και ΤΕΙ αναγκάζονται να προσαρμόσουν το πρόγραμμα σπουδών τους στις εφήμερες και διαρκώς ανανεωμένες ανάγκες της αγοράς, δημιουργώντας εργαζόμενους μιας χρήσης που άκριτα θα εξυπηρετούν τις ανάγκες του κεφαλαίου.
• Εξισώνονται τα επαγγελματικά μας δικαιώματα με αυτά των αποφοίτων των ΚΕΣ, προκαλώντας πρακτικά την ισοτίμηση των πτυχίων μας με αυτά των ΚΕΣ, αφού τα επαγγελματικά δικαιώματα απορρέουν άμεσα από αυτά, συμπιέζοντας και τα δικά μας προς τα κάτω.
• Παραβιάζονται οι συνταγματικές διατάξεις όπως αυτές ορίζονται στο άρθρο 16.
• Καταρρίπτοντας τους μύθους της κυβέρνησης για τον έλεγχό τους, κανένας κρατικός φορέας δεν μπορεί να επέμβει και να αξιολογήσει την παρεχόμενη από τα ΚΕΣ γνώση.
ΛΙΣΤΑ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΩΝ
Η λίστα συγγραμμάτων δείχνει με τον πιο καθαρό τρόπο τη μορφή ενός πανεπιστήμιου όπου ο νέος νομός πλαίσιο θα εφαρμόζεται στην ολότητα του. Ένα πανεπιστήμιο όπου το δικαίωμα των φοιτητών στο δωρεάν σύγγραμμα περιστέλλεται (περά από τα παρακάτω δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για ολοκληρωμένο στο περιεχόμενο και την υλη σύγγραμμα) και άρα οι φοιτητές αναγκάζονται να πληρώσουν από την τσέπη τους προκειμένου να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις.
• Οι φοιτητές δικαιούνται συγγράμματα μόνο για όσα μαθήματα απαιτούνται για τη λήψη πτυχίου, ενώ ακόμη και αν αλλάξει το σύγγραμμα σε κάποιο μάθημα δεν δικαιούνται να το πάρουν. Αυτό σημαινει καταρχάς, ότι αν κάποιος δεν περάσει ένα μάθημα καιι αλλάξουν τα βιβλία για την επόμενη χρονιά, τότε δε δικαιούται το νέο συγγραμμα δωρεάν. Επίσης όσοι θέλουν να επιλέξουν περισσότερα των απαιτουμένων για πτυχίο μαθήματα δε θα δικαιούνται και δωρεάν συγγράμματα για αυτά.
• Περικόπτονται όσες σημειώσεις των διαλέξεων παρέχονταν δωρεάν από τα πανεπιστημιακά τυπογραφεία καθώς και εργαστηριακοί οδηγοί. Έτσι νομιμοποιείται η αγοραπωλησία σημειώσεων και οι πελατειακές σχέσεις στις πλάτες των φοιτητών.
• Αυτό το μέτρο απ’ ότι φαίνεται θα έχει αναδρομική ισχύ, δηλαδή θα λαμβάνει υπόψη του τις δηλώσεις μαθημάτων που έχουν γίνει από φοιτητές μεγαλύτερων ετών. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι φοιτητές μεγαλύτερων ετών θα δικαιούνται πολύ λίγα έως και κανένα βιβλία.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΜΑΣ ΟΙ ΑΓΩΝΕΣ ΜΑΣ
Το επόμενο διάστημα κρίνεται σε πολύ μεγάλο βαθμό η θεσμική ολοκλήρωση της εκπαιδευτικής αναδιάρθρωσης (αναγνώριση Κ.Ε.Σ.) και η παγίωση της εφαρμογής του νομού πλαισίου , μέσω ενός σημείου του που πλήττει βάναυσα τα δικαιώματα των φοιτητών (λίστα συγγραμμάτων). Η ανάγκη λοιπόν για νέους αγώνες , για κινηματικές διαδικασίες στο εσωτερικό των συλλόγων είναι αυτή τη στιγμή επιτακτική. Ο Στυλιανίδης έχει δηλώσει ότι θα περάσει το προεδρικό διάταγμα για τα κολέγια αρχές του 2009 εννοώντας την περίοδο της χειμερινής εξεταστικής όταν το φοιτητικό κίνημα δεν θα έχει περιθώρια αντίδρασης. Πλέον είναι σαφές πως δεν μπορούμε να περιμένουμε τις εξελίξεις, πρέπει ,όπως κάναμε και στο παρελθόν, να τις προλάβουμε. Να τις προλάβουμε μαζικοποιώντας τις γενικές συνελεύσεις, βάζοντας τους φοιτητικους συλλόγους σε τροχιά κλιμάκωσης της πάλης τους και συμπορευόμενοι με τα ριζοσπαστικά κομμάτια των καθηγητών ,με πρώτο σταθμό την απεργία της Π.Ο.Σ.Δ.Ε.Π. στις 25-26/11. Η λύση είναι ένα φοιτητικό κίνημα που κεντρικοποιεί την αντιπαράθεση με την κυβερνητική πολιτική , συνδέεται με τα υπόλοιπα κομμάτια της εκπαίδευσης και τη δοκιμαζομένη από την οικονομική κρίση κοινωνία ,και προτάσσει την ενότητα στη δράση πάνω σε ριζοσπαστικά αιτήματα και σωστά ιεραρχημένες αιχμές , ένα φοιτητικό κίνημα που όπως η πείρα δείχνει μπορεί να , αγωνίζεται και να νικήσει.